tag:blogger.com,1999:blog-7165530048101223755.post1613426096532899530..comments2024-01-15T09:47:41.836+02:00Comments on Kirjavuori: Tiina Miettinen: Piikojen valtakuntaKirjavuorenpeikkohttp://www.blogger.com/profile/01812001556778295886noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-7165530048101223755.post-71801329021307950182015-09-10T15:49:07.120+03:002015-09-10T15:49:07.120+03:00Kiitos vinkistä! Ehkäpä joskus taas ehtisi...Kiitos vinkistä! Ehkäpä joskus taas ehtisi...Kirjavuorenpeikkohttps://www.blogger.com/profile/01812001556778295886noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7165530048101223755.post-69555398932346010712015-09-10T15:30:51.816+03:002015-09-10T15:30:51.816+03:00Ajattelinkin, että jotain tällaista tässä on probl...Ajattelinkin, että jotain tällaista tässä on problematisoinnin taustalla. :-) Pohja sanoilta ei katoa vahingossa. <br /><br />Myös teollistuminen lähti käyntiin Euroopassa. Crone tarkastelee (vaatimattomasti) esiteollisia yhteiskuntia. Hänen <a href="http://nipvet.blogspot.fi/2007/07/pre-industrial-societies.html" rel="nofollow">kirjansa</a> on yleisteos, joten siinä ohitetaan juuri näitä ratkaisevia paikallisia eroja.Juha Makkonenhttps://www.blogger.com/profile/11913704824711802690noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7165530048101223755.post-73779873539379213402015-09-10T14:30:02.082+03:002015-09-10T14:30:02.082+03:00Älä pahoittele vaan päin vastoin kiitos sinulle ma...Älä pahoittele vaan päin vastoin kiitos sinulle mainioista kommenteista. :) Minulle kulttuuriantropologina kulttuurin käsite on ihan ammatillinen ongelma, kun se käsitepirulainen tuottaa aina jossain vaiheessa ongelmia, se kun on varsin liukas ja muuttuvainen kaveri.<br /><br />En ole perehtynyt Cronen teokseen enkä tiedä, mihin hän vertaa Euroopan kehitystä. Vähän vaikea siis sanoa mitään. Yksi ainutlaatuinen asiahan Euroopassa on ollut yliopistolaitos ja riippumaton tiedeinstituutio. Yleistykset ovat kuitenkin vaikeita. Kuinka paljon jaettua pitää olla, että voidaan puhua kulttuurista? Itsekin olen tutkinut varsin pientä yhteisöä, jossa vähän kärjistettynä suunnilleen mikään ei ole jaettua, vaikka yhteisön jäsenet toki uskovat kaikkien muiden toimivan ja ajattelevan kuten he itse. Nämä ovat tietysti tapaustutkimuksen ongelmia; ehkä kaukaa näkee paremmin.Kirjavuorenpeikkohttps://www.blogger.com/profile/01812001556778295886noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7165530048101223755.post-73970340914344138382015-09-10T14:01:58.735+03:002015-09-10T14:01:58.735+03:00Käytän varmasti ladattuja sanoja hieman varomattom...Käytän varmasti ladattuja sanoja hieman varomattomasti. Pahoittelen käytöstäni, tämä on vieraskenttä.<br /><br />Euroopan yleistäminen oli Patricia Cronelta, kun hän luonnosteli syitä, miksi asiat kehittyivät esiteollisessa Euroopassa eri tavoin kuin muualla. Hän myös muistaakseni antaa jonkin määritelmän kulttuurille kirjansa puitteissa vertailujen pohjaksi. Esiteolliset kultt... esiteolliset kielten, tapojen, uskomusten ja instituutioiden muodostamat kokonaisuudet olivat tietysti korostetun paikallisia, mutta maantieteellisen alueen monet kielten, tapojen, uskomusten ja instituutioiden muodostamat kokonaisuudet ovat käsittääkseni siinä määrin perheyhtäläisiä, että on mahdollista puhua yhteisestä tai jaetusta kielten, tapojen, uskomusten ja instituutioiden kokonaisuudesta. Tarkastelutaso määrää, mitä poikkeamia on tarpeen pitää relevantteina, eivätkä paikalliset poikkeamat, esim. murteet, käsittääkseni tyysti rapauta mahdollisuutta yleistää. Tai ehkä olen väärässä.<br /><br />On kaiketi niin, ettemme havaitse kuin yksittäistapauksia; kaikki muu (mm. välittömän ylittävä tieto) on päälleliimattua, epämääräistä ja sekavaa. Kielitieteilijät ovat tunnistaneet ongelmia kielen käsitteessä. (Mikä on kieli? Murre jolla on armeija?) Uskontoa ei ilmeisesti ole olemassa länsimaisten ymmärtämänä käsitteenä (religio) länsimaiden ulkopuolella. Taide on epämääräinen sisäänrakennetun itseilmaisun (ja taiteen oman itsetietoisuuden) kamppailu, josta ei voi saada otetta, koska kaikki tunnistetut rajat pyritään ylittämään. Nyt ilmeisesti kulttuurikin on sanana liian epämääräinen käytettäväksi. <br /><br />Yritän olla varovaisempi. :-)Juha Makkonenhttps://www.blogger.com/profile/11913704824711802690noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7165530048101223755.post-7894338900638420852015-09-10T10:00:55.545+03:002015-09-10T10:00:55.545+03:00Eurooppa on aika laaja alue, samoin muu maailma......Eurooppa on aika laaja alue, samoin muu maailma... (Itse luopuisin mieluiten kulttuuri-sanan käytöstä kokonaan, se kun on aika epämääräinen käsite.) Tässä kirjassakin Suomen (yhden Ruotsin alueen) käytäntöä verrattiin Etelä-Eurooppaan ja eroja todettiin. Pohjoisessa naiset ja nuoret olivat itsenäisempiä. Palkkatyö, itsenäisyys, nykyaika... Sama juttu teollistumisen yhteydessä.Kirjavuorenpeikkohttps://www.blogger.com/profile/01812001556778295886noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7165530048101223755.post-40338176692991745132015-09-10T08:23:15.603+03:002015-09-10T08:23:15.603+03:00Tuo omaisuuden kerääminen on ollut yksi juttu, jok...Tuo omaisuuden kerääminen on ollut yksi juttu, joka on erottanut Euroopan muista kulttuureista. Kun nuoret muuttavat pois kotoa ja kokoavat varallisuutensa ensisijaisesti itse, suvun tai klaanin ote heistä hellittää. Syntyy yksilöllisyyttä. He myös valitsevat puolisonsa itse.<br /><br />Olen selaillut Ilmakunnaan kirjaa kirjakaupassa (jos se on sama, josta puhut).Juha Makkonenhttps://www.blogger.com/profile/11913704824711802690noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7165530048101223755.post-28698975604844998232015-09-09T22:17:37.668+03:002015-09-09T22:17:37.668+03:00Tästä oli kirjastossa kauheasti varauksia, tuli ki...Tästä oli kirjastossa kauheasti varauksia, tuli kiire lukea. Hienoa, että lukijat ovat löytäneet teoksen. Nauti!<br /><br />1800-lukukin on kyllä kiehtova, jollain tavalla onnellinen vuosisata, jonka tunnistaa jo nykyajan maailmaksi. 1700-luku on jo henkisesti paljon kauempana. Euroopassa vainottiin noitia ja muuta sellaista, vaikka valistus ja myöhemmin myös romantiikka ehtivät nostaa päätään.<br /><br />Toisaalla tehtiin tuolloin maailman parasta musiikkia: https://www.youtube.com/watch?v=a4SKrGYMp7AKirjavuorenpeikkohttps://www.blogger.com/profile/01812001556778295886noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7165530048101223755.post-60322158581010554382015-09-09T22:02:43.120+03:002015-09-09T22:02:43.120+03:00Juuri sain tämän kirjastosta lainaan, pitää ottaa ...Juuri sain tämän kirjastosta lainaan, pitää ottaa pian luettavaksi. Vaikuttaa hyvältä, kuten jo kesällä kirjasta ensi kertaa kuullessani ajattelin. Miettisen käsittelemä aikakausi ei ole minulle se kiinnostavin (olen enemmän 1800-luvun ystävä), mutta teemat kylläkin. Jatkoon!Suketushttps://www.blogger.com/profile/18015869703769074867noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7165530048101223755.post-51723902909260528632015-09-09T21:35:47.085+03:002015-09-09T21:35:47.085+03:00Miettinen todistelee mielestäni varsin uskottavast...Miettinen todistelee mielestäni varsin uskottavasti, että hänen tutkimanaan aikana avioliiton solmisikään vaikutti se, ettei aiemmin ollut riittävää varallisuutta - vähän kuin nykyäänkin siis. Lapsia kyllä hankittiin myös ennen avioliittoa.<br /><br />Johanna Ilmikunnaksen kirja Ferseneistä on mielestäni yksi viihdyttävimpiä tutkimuksia viime vuosilta. Se tuli aikanaan ostettua ihan hienon kannen vuoksi. :)Kirjavuorenpeikkohttps://www.blogger.com/profile/01812001556778295886noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7165530048101223755.post-25213528222539131522015-09-09T17:32:11.576+03:002015-09-09T17:32:11.576+03:00Olikohan se Ladurie, en muista, joka totesi, että ...Olikohan se Ladurie, en muista, joka totesi, että Euroopassa keskiajalla ennen mustaa surmaa avioliittoikä nousi eräänlaisena populaation keinona säädellä väestönkasvua. Itsenäiset päätökset muuttuivat trendiksi. <br /><br />Hyvää kotimaista mikrohistoriaa tuntuu putkahtelevan esiin silloin tällöin. Yksilöä tarkastelevasta näkökulmasta saa maallikkokin ajan kuvaa, ja kirjoituksesi pohjalta Miettisen kirja vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta (sitä ennen pitäisi tosin palauttaa mieleen hieman noita suuria linjoja).Juha Makkonenhttps://www.blogger.com/profile/11913704824711802690noreply@blogger.com